Ce reprezinta ADHD?
Scris de dr. Aurelia Dogaru pe data de dec. 16, 2011 cu Comentarii 3
ADHD (Tulburare hiperkinetica cu deficit de atentie)
este o afectiune foarte des intalnita, care afecteaza milioane de copii si adulti din lume, avand ca si consecinte hiperactivitatea, dificultati de concentrare si comportament impulsiv. Acestea provoaca o insuficienta la nivel functional, care poate afecta capacitatea de a studia, comportamentul, competentele sociale, stima de sine sau vocatia/ocupatia.
Raspandirea ADHD este de aproximativ 10%. Diferite studii au aratat o rata de raspandire intre 1,7% pana la 17,8%. Diferenta dintre aceste valori este in stransa legatura cu identificarea disfunctiei, si a problemelor de calitate a vietii, din moment ce in acceptia unor societati, anumite insuficiente precum dificultatea de a invata, sunt considerate mai putin importante. Pentru diagnosticare este necesar ,,un grad semnificativ de disfunctionalitate”, insa si aceasta poate fi evaluat diferit. Cu cat nivelul socio-economic este mai ridicat, cu atat este mai importanta performanta in cadrul studiului. Mediul in care traim poate influenta semnificativ diagnosticarea unei ,,deficiente”, si ale celuia care indeplineste criteriile de diagnosticare si tratament pentru ADHD. Slash-ul (liniuta) dintre AD si HD indica faptul ca pentru a fi diagnosticata, o persoana poate suferi doar de deficit de atentie, doar de hiperactivitate, sau de orice fel de combinatie intre cele doua. Alti termini precum ADD sunt considerati ca iesiti din uz, si nu mai sunt folositi pentru diagnosticarea medicala oficiala.
Care sunt simptomele pe care le prezinta un copil ce sufera de ADHD?
Cum se procedeaza in diagnosticarea ADHD?
Criteriile care stau la baza diagnosticarii ADHD se regasesc in MANUALUL DE STATISTICA SI DIAGNOSTICARE, EDITIA a IV-a (DSM IV, nu il cautati in Romania insa…). Unele standarde de evaluare, cum ar fi Standardele de evaluare Conner, si altele, pot fi de folos pentru a stabili repertoriul caracteristicilor comportamentale, necesare sau sugestive in diagnosticarea ADHD. In termeni simpli, urmatoarele patru criterii trebuiesc indeplinite pentru ca diagnosticarea ADHD sa fie stabilita:
- unele simptome sugestive trebuie sa fie prezente timp de minim 6 luni (precum a fost indicat in Chestionarul Simptomelor ADHD sau in capitolul referitor la criterii, din Manualul de Statistica si Diagnosticare, editia a-IV-a (DSM IV));
- consecventa dintre scoala si casa (prezenta dificultatilor sau a simptomelor nu doar intr-un singur mediu);
- debutul simptomelor inainte de varsta de 7 ani;
- prezenta unei insuficiente, severa sau semnificativa, la nivel functional (comportamental, social,vocational, in cazul studiului, in ceea ce priveste stima de sine).
O intelegere mai detaliata a criteriilor mentionate mai sus poate fi aprofundata prin citirea si intelegerea Manualului de Statistica si Diagnosticare, editia a-IV-a (DSM IV).
Criteriile folosite pentru stabilirea ADHD, conform Manualului de Statistica si Diagnosticare, editia a-IV-a (DSM IV)
Toate criteriile trebuie indeplinite pentru diagnosticarea cu ADHD.
Neatentia sau Hiperactivitatea-impulsivitatea trebuie sa fie prezente.
Neatentia: trebuie sa existe cel putin 6 din 9 simptome; trebuie sa fie prezente cel putin 6 luni si sa fie anormale pentru varsta respectiva:
- deseori nu reuseste sa se concentreze asupra detaliilor sau face greseli datorate neatentiei la serviciu, la scoala sau in cadrul altor activitati,
- adesea are dificultati in pastrarea atentiei in timpul unor sarcini sau in timp ce se joaca,
- deseori da senzatia ca nu asculta cand i se vorbeste in mod direct,
- adesea nu urmeaza instructiunile si nu reuseste sa termine sarcinile scolare, indatoririle caznice sau obligatiile de serviciu (lucru care nu se datoreaza unui comportament contradictoriu sau datorita neintelegerii instructiunilor),
- deseori are dificultati in organizarea activitatilor sau a sarcinilor,
- adesea evita, ii displace, sau este reticent in a se angaja in activitati ce necesita un efort mental considerabil (cum ar fi sarcinile scolare sau temele pentru acasa),
- deseori pierde lucruri necesare indeplinirii sarcinilor sau activitatilor (de exemplu proiecte scolare, creioane, carti sau unelte),
- adesea este distras de stimuli externi,
- deseori este uituc in cazul activitatile zilnice.
Hiperactivitate-impulsivitate: 6 (sau mai multe) din urmatoarele simptome de hiperactivitate-impulsivitate au persistat cel putin sase luni pana la un nivel la care acesta a devenit neadaptat si inconsecvent cu nivelul de dezvoltare:
Hiperactivitatea
- deseori isi framanta mainile sau picioare si se agita pe scaun,
- adesea se ridica in picioare in clasa sau in alte situatii cand in mod normal ar trebui sa stea asezat,
- deseori se enerveaza si devine irascibil in situatii in care acest lucru nu este normal (in cazul adolescentilor sau al adultilor se poate limita la neliniste sau sentimente subiective),
- adesea avea dificultati in a se juca sau in a se angaja in activitati de recreere, in mod linistit,
- este tot timpul ,,in miscare” si deseori se comporta de parca ,,ar fi bagat in priza”,
- deseori vorbeste excesiv.
Impulsivitatea
- adesea ofera raspunsuri in graba, fara a astepta ca intrebarile sa fie in intregime formulate,
- deseori are dificultati in a-si astepta rand la replica,
- adesea intrerupe sau intervine intr-o discutie (ex.: izbucneste in timpul unei conversatii sau al unui joc),
- unele simptome de hiperactivitate impulsiva sau neatentie care au cauzat disfunctionalitati, erau prezente inainte de varsta de 7 ani,
- unele neconcordante dintre simptome se regasesc in doua sau mai multe medii (ex.: la scoala, la serviciu si acasa),
- trebuie sa existe o evidenta clara a insuficientei clinice semnificative in mediul social, scolar sau ocupational,
- simptomele nu apar exclusiv pe perioada unei tulburari indelungata de dezvoltare, schizofrenie sau alta tulburare psihotica, si nu se potrivesc mai bine unei alte tulburari mentale (tulburari ale starii de spirit, anxietate, tulburari de disociere, sau o tulburare de personalitate).
Cele patru tipuri de ADHD sunt:
Deficit de Atentie/ Tulburare hiperkinetica, categorie combinata: daca cele doua criterii A1 si A2 se regasesc in ultimele 6 luni.
Deficit de Atentie/ Tulburare hiperkinetica, predominant fiind tipul neatent: daca criteriul A1 se regaseste, dar criteriul A2 nu se regaseste in ultimele 6 luni.
Deficit de Atentie/ Tulburare hiperkinetica, predominant fiind tipul hiperactiv-impulsiv: daca criteriul A2 se regaseste, dar criteriul A1 nu se regaseste in ultimele 6 luni.
Pentru persoanele (in special adolescenti si adulti) ale caror simptome nu mai indeplinesc toate criteriile de ADHD, este indicat a se folosi termenul ,,atenuare partiala”.
[…] unele medicamente, de exemplu decongetionante nazale, anticonvulsivante, stimulantele folosite in ADHD (amfetamine). De asemenea, bauturile cu cantitati mici de cofeinaSau CAFEINA, este un alcaloid […]
[…] Sindrom hiperkinetik. […]
[…] apatic, stă în pat sau nu se mai joacă. Tulburările de comportament evoluează spre sindromul hiperkinetic cu deficit de atenție, boala obsesiv-compulsivă și posibil retard mintal. Acest regres […]